שרותי נוטריון אקספרס

משרד עורכי דין ונוטריון משה אלפסי
שירותים ותרגומים נוטריונים - 03-7266666
נוטריון - המדריך השלם
נוטריון - ערך מוסף
נוטריון - שירותים ותרגומים 03-7266666
page

ייפוי כוח נוטריוני ומעמדו בעיני הבנקים

מאת: אלעד שניר, צוות אתר Israelnotary

נוטריון המספק ייפוי כוח מאמת את חתימת וזהות הצדדים. במאמר הבא נסביר מתי נדרש ייפוי כוח נוטריוני ואיזה שימוש עושים הבנקים ובתי ההשקעות בייפוי מן הסוג הזה.

הייחודיות של ייפוי כוח נוטריוני נובעת מהעובדה שהוא נחתם בנוכחות נוטריון. מבחינה משפטית ניתן להתייחס אל ייפוי כוח נוטריוני כאל הרשאה של מיופה הכוח לבצע פעולה בשמו של המייפה. ישנם מספר סוגים של ייפוי כוח:

א. ייפוי כוח מיוחד – ייפוי זה ניתן לשם עיסוק בתחום ספציפי בלבד. ייפוי הכוח יכול להינתן על ידי נוטריון, אך הוא משמש לצורך רכישה או קניית רכב, ביצוע פעולה כספית, חתימה על הסכם וכדומה. במסגרת מתן ייפוי הכוח מפורטים המקרים הרלוונטיים בהם ניתן לממש אותו.

ב. ייפוי כוח כללי – ייפוי כוח זה מספק למיופה אפשרות לבצע שלל פעולות המאושרות על ידי המייפה. כל פעולה מלבד הודאה או כפירה באשמה במסגרת משפט פלילי יכולה להתבצע באמצעות הייפוי הזה. ייפוי כוח כללי מקבל את תוקפו עד אשר מייפה הכוח מגיש בקשה לביטול, עד שהוא נפטר או עד שחולפות עשר שנים מיום נתינתו.

הדרישות מכל נוטריון המספק ייפוי כוח

על מנת שעורך דין נוטריון יוכל לספק ייפוי כוח נוטריוני עליו לאמת את זהותם ואת חתימתם של מייפה הכוח והמיופה עצמו. לרוב נזקקים אזרחים לשירותיו של נוטריון לצורך ביצוע ייפוי כוח בעת הגשת בקשה רשמית למשכנתא. במקרה הזה מדובר למעשה על ייפוי כוח הניתן ללווים על ידי הבנק, אשר מחייב אותם לחתום על מסמך בפני נוטריון. מקרה נפוץ נוסף הוא של נסיעה ממושכת לחו"ל, במסגרתה אדם יודע כי הוא עלול להיעדר לתקופה ממושכת ולכן מפקיד את ענייניו הכספיים והכלליים בידיו של אדם אחר.

בין הקשר בין ייפוי כוח לבין בנקים ובתי השקעות?

חשוב להתמקד בנושא הקשר בין ייפוי כוח נוטריוני לבין הבנקים. כפי שניתן להבין, עבור חלק גדול מהפעולות הבנקים אינם מסתפקים בייפוי כוח רגיל. מלבד משכנתא עשוי הבנק לדרוש ייפוי כוח חתום על ידי נוטריון גם עבור ביצוע פעולה בחשבון מסוים. יתרה מכך, פנייה אל בית השקעות מחייבת גם היא קבלת ייפוי כוח נוטריוני. ייפוי זה מספק לבית ההשקעות את ההרשאה לפעול בחשבונכם. מבחינת הבנקים ובתי ההשקעות, ייפוי הכוח הנוטריוני הוא העדות הטובה ביותר ולפעמים אפילו היחידה לאישור הלקוח. ללא ייפוי כוח החתום על ידי נוטריון עשויים הבנקים ובתי ההשקעות לעמוד מול תביעות ודרישות לא הוגנות. בכל מקרה, כל חתימה על ייפוי כוח נוטריוני מחייבת הגעה פיזית אל משרד הנוטריון. החתימה מתבצעת רק לאחר הזיהוי והאימות, לא ניתן לשלוח את הטפסים בפקס וגם לא ניתן לבצע אותה באופן עצמאי.

מקרים נוספים של דרישה להצגת ייפוי כוח

ניתן לציין שני מקרים נוספים בהם נדרש ייפוי כוח נוטריוני. הראשון הוא ייפוי כוח לשם ביצוע עסקת מקרקעין ורישום בטאבו, וייפוי כוח נוטריוני לשם חתימה על עסקה. בכל אחד מהמקרים ייפוי הכוח מאפשר את ביצוע הפעולה אך מצריך חתימת נוטריון. בעזרת ייפוי הכוח יכול כל אחד מהצדדים להוכיח כי הוא אכן רשאי לבצע את הפעולות וכי הן עברו את האישור הדרוש. עם זאת, בכל הקשור אל ייפוי כוח נוטריוני לשם חתימה על עסקה יש להגדיר מראש את הפעולות. אין ייפוי כוח המספק לאדם אחר, למוסד, לגוף או לבנק שליטה מוחלטת. מטרת החוק היא להגן גם על האזרחים הנותנים את ייפוי הכוח ולא רק על המיופים. זו הסיבה שלפני חתימה על ייפוי כוח מכל סוג כדאי להתייעץ עם איש מקצוע, עורך דין או נוטריון המכיר את התחום ואת ההשלכות השונות של החוק.

לקריאה נוספת באתר ראה:

שכר נוטריון

נוטריון ברמת גן

צוואה נוטריונית

נוטריון בתל אביב

חותמת אפוסטיל

Call Now Buttonדילוג לתוכן