שרותי נוטריון אקספרס

משרד עורכי דין ונוטריון משה אלפסי
שירותים ותרגומים נוטריונים - 1-800-980-980
נוטריון - המדריך השלם
נוטריון - ערך מוסף
נוטריון - שירותים ותרגומים 1-800-980-980

מהם התנאים להגשת תביעת לשון הרע?

"אני אתבע אותך!", "ניפגש בבית המשפט!" – משפטים אלה, שעד לא מזמן, נשמעו כלקוחים מסדרה אמריקאית בנאלית, הפכו להיות חלק מהמציאות היומיומית שלנו. האם האשם נעוץ ברשתות החברתיות, אשר בהן כמעט ואין בקרה על פעולות כמו שיימינג (ביוש) ולינצ'טרנט (לינץ' וירטואלי)? יתכן, אבל העובדה היא, כי בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים פרטיים וגופים עסקיים מוצאים את עצמם נזקקים לשירותיו של עורך דין לשון הרע, כשהם מושמצים על לא עוול בכפם, או, לחילופין, נמצאים בצד השני של המתרס, כמואשמים בהפצת לשון הרע. האם כל רכילות קטנונית ומציקה מהווה עילה לתביעה כזו? מסתבר שלא. ישנם מספר תנאים אשר חייבים להתקיים, על מנת שתביעת לשון הרע אכן תיחשב לכזו.

מתי עורך דין לשון הרע יכול להפיק תביעה לשון הרע ממשית?

על מנת שתביעת לשון הרע אכן תיחשב לכזו, ועל מנת ששירותיו של עורך דין לשון הרע אכן יחשבו לאפקטיביים, ראשית, יש להיווכח כי המקרה עונה להגדרת לשון הרע. הנה מספר מהקריטריונים הבולטים לקיומה של לשון הרע:

  • המדובר בהשמצה – בין אם ההשמצה הגיעה לכדי ביטוי בשימוש בכינויים או בשמות גנאי ובין אם המדובר בכתיבת דבר שאיננו נכון (תחת הגדרה זו, נכללים כל פרט מידע או נתון אשר ניתן להוכיח כי הם אינם נכונים).
  • הפצת לשון הרע – ההשמצה נאמרה, מעבר לאדם המושמץ, לפחות לאדם אחד נוסף. כאן, ובקריטריון הבא, ניתן לחוש את כובד השפעתן של הרשתות החברתיות, המאפשרות הפצת לשון הרע תוך דקות למספר אנשים עצום כשריפה בשדה קוצים, וזאת, מבלי שאף אחד מהם יעצור לבדוק את אמינותם של הדברים הכתובים.
  • להשמצה (לשון הרע) ניתן פרסום פומבי כלשהו – היקף הפומביות משתנה, ויכול לנוע מהיקף מצומצם מאד (למשל, שיחה ברחוב), דרך קהלים ספציפיים וממוקדים (לדוגמה, ניוזלטר או מכתב המופץ או מסגרת דיון מצומצם או רחב) ועד לתפוצה רבתי (כפוסט ברשת חברתית או טוקבק ברשת).
  • העוול לא תוקן, או שתוקן בצורה שאיננה פרופורציונאלית לפרסום המקורי – כאן, עלול להיכנס ויכוח על אמות המידה של "מהו פרופורציונאלי", אבל ישנם מקרים בהם, גם מבלי להיעזר בשירותיו של עורך דין לשון הרע, קל מאד להוכיח כי תיקון העוול איננו שווה ערך להפצת לשון הרע עצמה. אם נשתמש בדוגמת הפצת לשון הרע בפייסבוק, כי אז, לצורך ההשוואה, פוסט השמצה אשר הופץ בקבוצות רבות, יצטרך להיות מתוקן על ידי הפצת ההתנצלות או תיקון העוול (העמדת הדברים על דיוקם) בסדר גודל דומה.

מדוע כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין לשון הרע?

הפצת לשון הרע עלולה ליצור כדור שלג שתחילתו ידועה לאדם המתחיל אותה, אבל את סופה, קשה מאד לאמוד – היא יכולה לגרום לנזקים כלכליים, לנזקים פיזיים (באופן מפתיע, קל מאד באופן וירטואלי לגרום להתלהמות) ואף לנזקים בנפש (כפי שכולנו זוכרים ממקרה אריאל רוניס). מאחר וקשה לצפות מציבור כל כך גדול ומגוון (ככלל הגולשים בפייסבוק, לדוגמה) לגלות בגרות ואחריות בפרסום ובשיתוף, חשוב לייצר הרתעה משפטית, אשר תוריד את האופציה של פרסום לשון הרע מהאפשרות המחשבתית של הגולשים, ותגרום להם לחשוב פעמיים על פרסום לשון הרע. הדרך הטובה ביותר לכך, היא שימוש בשירותיו של עורך דין לשון הרע, המתמחה בתחום.